Karbonhidrat İçeren Besinler

Karbonhidrat içeren yiyecekler vücudun ihtiyaç duyduğu enerjinin alınması için oldukça önemli bir görev üstlenirler. Vücudun harcayacağı enerjiyi sağlayan karbonhidrat içeren besinler tüm dokular için gerekli olabilmektedir. Ancak kötü sonuçlara yol açan karbonhidrat grubu da bulunmaktadır.

Karbonhidrat Nedir?

Karbonhidrat tanımı gereğince vücudun ihtiyaç duyduğu enerjiyi sağlayan yapıdır. Özellikle beyin gibi bazı bölümler enerji kullanımı için sadece karbonhidrat kullanmaktadır. Bunun yanında spor yapanlar da yoğun enerji harcadıkları için karbonhidratlara ihtiyaç duyarlar. Karbonhidratlar aynı zamanda su ve mineralin de vücutta tutulmasını sağlamaktadır. Ayrıca proteinin de enerji için kullanımını önleyerek aks kayıplarının da önüne geçer. Karbonhidrat bu yüzden herkes için olduğu kadar, özellikle spor yapanlar için oldukça önemlidir.

Karbonhidrat Görevleri Nelerdir?

Karbonhidrat görevleri vücudun ihtiyaç duyduğu enerjiyi sağlamak üzerinedir. Karbonhidrat içeren besinler görevleri şu şekilde sıralanabilir;

  • Vücuda enerji verirler; en önemli görevleri budur. Vücutta öncelikli enerji kaynağı olarak kullanılırlar. Ortalama olarak 1 gram karbonhidrat 4 kalori içerir. Bu durum ise vücut için önemli bir enerji sağlar.
  • Protein ihtiyacınızı azaltır; vücutta yeteri kadar karbonhidrat olmadığında vücut protein kullanımına başlar. Bu durum ise kas yapısının zayıflamasına neden olur. Özellikle sporcular için bu nokta oldukça önemlidir.
  • Bağırsak hareketlerini düzenlerler; sindirim sisteminin, özellikle bağırsakların düzgün çalışması için karbonhidrata gereksinim duyulur. Karbonhidrat ile bağırsaklar daha hızlı çalışırlar.
  • Su kaybını önler; suyun vücut içerisinde kalmasını sağlayarak, buna bağlı gelişecek sağlık sorunlarının önüne geçer.

Karbonhidrat Eksikliğinde Ne Olur?

Karbonhidrat eksikliği vücutta çeşitli sağlık sorunlarına yol açar. Vücutta öncelikli olarak lif eksikliği, B vitaminleri ve amino asit eksikliği meydana gelir. Ayrıca enerji eksikliği oluştuğundan vücutta genel olarak yorgunluk, halsizlik, depresyon, gerginlik gibi rahatsızlıklar oluşur. Sinir ve sindirim sistemi üzerinde de eksikliklerin yaşanmasına neden olarak bu duruma bağlı olarak sorunların görünmesine neden olur. Ayrıca karbonhidrat lif açısından da zengin olduğundan, eksik olması durumunda damar, kalp hastalıklarının yanında kanser de görülebilmektedir.

Karbonhidrat İçeren Besinler

Karbonhidrat bulunan besinler 3 farklı form olarak bilinmektedir; şeker, nişasta ve lif. Dolayısıyla karbonhidrat taşıyan besinler de buna göre ayrılmaktadır;

  • Şeker; Tatlı, çikolata, beyaz ekmek, gazlı içecekler, şurup, bal, reçel, süt, meyve ve sebzeler.
  • Nişasta; Ekmek, patates, fasulye, kahvaltı gevrekleri, makarna, tahıl, pirinç.
  • Lif; Kabuklu sebzeler, fındık, kepekli ekmek, tahıllı makarna, bakliyat, muz, elma, yulaf, arpa.

Karbonhidrat İçermeyen Besinler

Karbonhidrat içermeyen yiyecekler arasında özellikle et ürünleri öne çıkmaktadır. Karbonhidrat olmayan besinler ya da az olanlar şu şekildedir; (100 grama göre)

  • Kırmızı et; 0
  • Sucuk; 0
  • Hindi ve tavuk eti; 0
  • Yumurta; 1,1
  • Sosis: 2,2
  • Kaşar peyniri: 1,3
  • Yoğurt: 4,7
  • Marul: 2,4
  • Ispanak: 4,1
  • Turp: 4,1
  • Beyaz lahana: 5,3
  • Zeytin: 5,5
  • Çilek: 8

Ürün Karbonhidrat Tablosu

Besinlerin karbonhidrat tablosu en sık tüketilen besinlerde ne kadar karbonhidrat olduğunu görmenize yardımcı olacaktır; (100 grama göre)

  • Kuru bakla; 53,7
  • Barbunya – kuru; 57
  • Mercimek – kuru; 57,4
  • Nohut: 56,7
  • Patates: 19,1
  • Pırasa: 13
  • Buğday ekmeği; 53,1
  • Bulgur; 69,8
  • Erişte; 76
  • Makarna; 76
  • Mısır: 72
  • Pirinç: 39,5
  • Pirinç unu: 74
  • Şehriye: 76
  • İncir: 20,4
  • Erik: 18
  • Kiraz: 17
  • Muz: 21
  • Kayısı: 12
  • Üzüm: 17
  • Vişne: 13

Karbonhidrat içeren besinler ile hazırlanacak olan beslenme programı ile özellikle sportif aktiviteler için önemli bir güç elde etme şansınız bulunur. Enerjinizi yüksek tutacak olan karbonhidratlı besinlerin, tahıl ve ürünleri gibi, çok tüketilmesi halinde ise kilo sorunu olmamasına da dikkat etmelisiniz.

Bu Yazıyı Paylaşmak İster misiniz ?